Flip Flight

Hejhej! nu har jag kommit hem från Flippan! jag märkte att jag hade tappat en av mina ridhandskar så om jag inte hittar den på Ågesta innan det stänger får jag köpa nya, och det känns ju inte så jätte kul!

Iallafall, passet på Flippan gick över förväntan och så mycket bättre än i fredags! Jag började att skritta fram som vanligt och hon bet sig tag i bettet som hon brukar göra. Sedan travade jag rätt tidigt och hon tjaffsade med bettet hela tiden och hängde sig på. Sedan galopperade jag rätt mycket och ställde både utåt och inåt och gjorde svaga galopp öppnor längst långsidorna. Då började hon släppa loss lite i båda sidorna och det kändes riktigt bra. Sen när jag saktade av till trav så tog hon bettet och sprang och bestämde själv vilket tempo och såfort jag gick bort från väggen på tex. en volt så ökade hon bara tempot. Så jag satte mig ner i sadeln och försökte rida i en kort trav och att hon verkligen vilade på steget. Det tog ett tag och ibland tog hon bettet och ökade och slog sig fri. Men efter en stund lyssnade hon jätte bra och jag fick ner henne till en mycket långsam trav och hon var super mjuk i handen. Så då saktade jag av till skritt och tog en liten skrittpaus.

Efter pausen så skulle jag träna på att göra en övning som jag gjort på lektionen. Jag skulle gjort den i fredags men då lyssnade hon inte alls på mig så då sket jag i det. Jag gick in på en volt i skritt från A och C. När jag kom på medellinjen på den öppna sidan av volten fattade jag galopp. Jag galopperade ett varv eller mer och saktade sedan av till skritt igen på samma ställe jag fattade galopp på. På långsidorna travade jag och gjorde öppnor och slutor. Det gick inte särskilt bra för hon blev taggad till tusen och såfort jag la till skälkeln så fattade hon galopp. Så jag travarbetade henne ett tag och red på olika växlarna i traven. Tillslut lyssnade hon jätte bra och då började jag göra 8:or och övergångar. Från skritt till trav och från trav till skritt. Hon blev jätte mjuk i skritten för att vara henne och i högervarv var hon helt underbar.

Sedan började jag arbeta henne i galopp på 8 volterna så att hon gick på ena volten i förvänd galopp och på den andra volten gick hon i rätt galopp. Och ibland jobbade jag henne på långsidorna i förvänd galopp. När jag sist försökte arbeta henne i förvänd galopp orkade hon inte och bytte bara galopp i hörnen, men nu höll hon igång riktigt bra! Ibland sprang hon ifrån lite, men jag kunde lätt ta tillbaka henne igen! Jag gjorde samma sak i båda varven och när jag vart nöjd travade jag av henne och tänkte endast på att hon skulle vila på steget och hålla en lugn trav. Då vart hon super fin och då skrittade jag av henne. Jag gjorde samma sak som jag gjorde i fredags, att jag direkt gick in med henne, tog av utrustningen, svampade av och sedan gick jag ut med henne i en kvart!

Jag är jätte nöjd över dagens ridpass! ♥


programridning med Flippan ♥

/emma


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0